a) vitamíny rozpustné ve vodě: vitamíny skupiny B a vitamín C


vitamíny skupiny B:

Vitamín B1 (thiamin): DDD je 1,1mg
Vitamín B2 (riboflavin): DDD je 1,1mg
Vitamín B3 (niacin): DDD je 14mg
Vitamín B4 (adenin): DDD NEVÍM (..možná je součástí NADH?)
Vitamín B5 (kyselina pantothenová): DDD je 5mg
Vitamín B6 (pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin): DDD je 1,3mg
Vitamín B7 (biotin, vitamin H): DDD je 50mcg
Vitamín B8 (inositol): DDD je 1000mg
Vitamín B9 (kyselina listová, folacin, folát): DDD je 200mcg
Vitamín B10 (kyselina para-amino-benzoová, PABA): DDD nevím, ale tělo si ji umí i syntetizovat
Vitamín B11 (cholin, choline bitatrate): DDD je 500mg a tělo si to umí vyrobit samo
Vitamín B12 (kobalamin): DDD je 2,4mcg
Vitamín B13 (kyselina lipoová/oroová): DDD je 3mcg jako kyselina oroová ..kyselinu lipoovou přirozeně vyrábí lidské tělo
Vitamín B14 (Earl R. Norris): DDD nevím, ale nachází se hojně v potravinách (např. v obilí, luštěnách, droždí, maso, vejce)
Vitamín B15 (kyselina pangamová): DDD je 25-100mg a nachází se v sušených pivovarských kvasnicích
Vitamin B16 (dimetylglycin, DMG): DDD nevím a nachází se v sušených pivovarských kvasnicích
Vitamín B17 (amygdalin): DDD nevím a nachází se v peckách meruněk, lesních plodech, ořeších a špenátu
Vitaminy B18, 19, 21: DDD nevím
Vitamin B20 (karnitin): DDD nevím, ale tělo si ho umí vyrobit
Vitamin B22: DDD nevím, nachází se v extraktu z Aloe Vera

Já si kupuji dva různé b-komplexy (od různých značek), které mi společně pokryjí co největší množství z těchto vitamínů, a zároveň i minimální DDD (od každého vitamínu). Všechny vitamíny skupiny B jsem v doplňcích stravy zatím nesehnala, ale ten základ jako: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, B12 - pokryté min v jejich DDD mám. Hledání vhodných doplňků vitamínů B je náročné (některé doplňky píšou vitamíny ve složení někdy jako např. "B1", jindy jako např. "thiamin", takže člověk musí pečlivě hledat a kontrolovat složení).

Co se týče umělých/přírodních vitamínů B, tak všechny "přírodní" jsou vyrobeny z droždí=kvasnic, přičemž tato potravina sama o sobě není moc zdravá (jestli když z droždí "vypreparují" vitamíny, tak i ty budou škodlivé nebo ne, to nevím).
A u syntetických vitamínů skupiny B bych se zase bála toho, že nejsou přírodní (prodejce mi však na dotaz odpověděl, že tělo rozdíl nepozná a využije je úplně stejně - nevím, jestli tomu věřit a nebo ne). Každopádně, když jsem hledala b-komplex bez droždí, narazila jsem pouze na syntetické vitamíny B.
Tedy kromě jednoho drahého produktu, který vypadal skvěle (přírodní vitamín B, který není z droždí, ale byl myslím z nějakých klíčků a quinoi), dokud jsem si nepřečetla detailní složení.. Ehm, bylo to ve stylu "vitamín B1 z klíčků 5% a 95% syntetický vitamín B1", přičemž produkt měl přemrštěnou cenu (asi pro lidi, kteří nečtou složení a mají pak dobrý pocit, že do sebe dávají "přírodní vitamin B z klíčků a quinoi"..). Podle mě je zbytečné platit přemrštěnou cenu za z 95% syntetické vitamíny.
Proto kupuji b-komplex bez ohledu na to, z čeho je vyroben (zatím), protože nejsou vhodné možnosti, ze kterých bych mohla vybírat (B-komplex z droždí/kvasnic mi připadá stejně "špatný" jako syntetický B-komplex, přičemž jsem vyhodnotila, že je lepší brát alespoň nějaký b-komplex, než žádný). A zaměřuji se na různorodost vitamínů skupiny B a jejich množství (min DDD).

Pak tu máme ještě hledisko vstřebatelnosti/uvolňování. Pokud bereme "obyčejný" b-komplex (já brala ze začátku b-komplex z droždí Terezia B-komplex super forte, který je podle mě nejlepší mezi obyčejnými b-komplexy z droždí, protože měl zastoupeno nejvíce z těch základních vitamínů B a všechny v DDD, zatímco ostatní produkty neměly buď vitamíny B všechny, a nebo měly např. B1 1000% DDD a B2 jen 10% DDD apod.), tak obyčejný b-komplex si člověk musí ideálně rozčtvrtit na 4 díly (či rozdělit na třetiny) a brát 3x-4x denně jeden kousek. Protože pokud jsem brala 1 celý prášek jednou denně, např. ráno, tak večer už jsem měla vitamínů B nedostatek (měla jsem i projevy nedostatku některých vitamínů B, ač jsem užívala b-komplex každý den!), protože tělo si vezme jen tolik, kolik vitamínu B aktuálně potřebuje, a zbytek vyloučí močí (proto když dáme celou DDD najednou, tělo si vezme např. 20% a zbytek vyloučí, přičemž za pár hodin tělo potřebuje další přísun vitamínu B, ale většina lidí si pomyslí "už jsem si vzal/a vitamín b-komplex v DDD, tak tělo je spokonené" a nic dalšího tělu nedá). Jakmile jsem ale prášek rozdělila a brala několikrát denně, tak jsem již nedostatkem vitamínů B netrpěla.
Proto existují i b-komplexy s postupným uvolňováním, které jsou lepší než ty "obyčejné" = člověk je nemusí čtvrtit a už stačí užívat např. 2x denně (ono totiž to postupné uvolňování je sice super, že se to uvolňuje pomalu postupně, ale tělo vstřebává vitamíny B pouze v určitém úseku/části střeva, a jelikož se ten b-komplex střevem posouvá a postupně se uvolňuje, tak jakmile se dostane do místa, kde ho tělo už nevstřebává, tak dál už je to postupné uvolňování na nic a zbytek vychází nevyužitý z těla). Z mé zkušenosti jsou však lepší než "obyčejné" vitamíny B, protože doopravdy působí v těle déle.
A jako "nejlepší" se jeví b-komplex s postupným vstřebáváním. Ten jsem tedy nezkoušela, protože jsem někde u něj kdysi četla, že se vstřebá do krve, kde potom ty vitamíny B "žijí?" a tělo je postupně využívá dle potřeby. Zní to jako ideál, ale zároveň mi to připomnělo ten článek na Alušce o kvasnicích ("Co dělají kvasnice s naším organismem"), ve kterém se také píše, že kvasnice vstupují do krve, kde se dokonce mohou rozmnožovat (přičemž ale parazitují a odebírají vitamíny z těla). Tak jsem se ve všech eshopech, ve kterých se Cali Vita B-komplex prodává, zeptala, jestli se tento b-komplex vyrábí z droždí (či z čeho se vyrábí) a ani z jednoho e-shopu mi nepřišla odpověď. Tedy jsem ho nekoupila. (Jo v jednom fitness e-shopu mi odpověděli, že neví, z čeho se vyrábí, ale ti "hlavní dodavatelé" vůbec nereagovali na dotaz, což mi přišlo neprofesionální.)


vitamín C doporučuji užívat ve formě acerola prášek (a nic jiného nedoporučuji, protože toto je podle mě nejlepší produkt - je přírodní a nemusí se těch tablet brát extrémně moc, protože Acerola obsahuje vitamínu C hodně). Acerolu plním do tablet 00 a užívám 6 tablet denně (což je více než DDD) - 6 tablet je dohromady 700mg vitamínu C (1g Aceroly obsahuje 160mg čistě přírodního vitamínu C ..tak z toho jsem to vypočítala). U vitamínu C si dejte pozor, abyste brali max 2000mg denně (zdroj už nevím, ale někde jsem to četla a napsala jsem si to s vykřičníkem do poznámky k vit C).


b) vitamíny rozpustné v tucích: K1, K2, D3, A, Betakaroten, vitamín E


vitamín K1 užívám od Solgaru 1 tabletu denně (což je 100mcg = to by měla být DDD). V poslední době ale tento vitamín tělo moc nechce (nemám na něj chuť) a dnes jsem se dočetla, že ho tělo syntetizuje ve střevě - zdroj. Já věděla o tom, že vitamín K2 je ve střevech (na ten ale chuť mám), ale pokud si tělo vyrábí ve střevech vitamín K1, tak ho nemusím brát, pokud na něj nemám chuť (=tělo ho má dost). Na začátku mi tablety chutnaly, až po několika měsících je tělo už moc nechce jíst, tak si mohu dát pauzu.


vitamín K2 si tělo vyrábí ve střevech, ale přesto ho doplňuji (a mám na něj i chuť), protože tento vitamín tělo potřebuje asi ve větším množství (když si vyhledáte "vyživující tradice", tak tam píšou o tom, že je dobré dávat do těla až 10x víc vitamínu K2, než je DDD, pokud současně dodáváme i vyšší dávky - tzn. až 10x DDD - vitamínu A a D). Je však důležité, aby byl vitamín K2 v přírodní formě. Já si tedy nedovolím dodávat 10x DDD těchto tří vitamínů (nechci riskovat a Vám bych to také nedoporučovala, protože vitamíny A a D se člověk může předávkovat), ale beru alespoň 2x DDD vitamínu K2, A a D3. Vitamín K2 kupuji "Vitamin K2 Natural MK7" (u vitamínu K2 musí být napsáno přírodní/natural a MK7). Denně užívám 200mcg, což by měla být 2x DDD.


vitamín D se v doplňcích stravy vyskytuje buď jako "D2" (syntetický = rozhodně nebrat) a "D3" (přičemž i D3 by měl být vyroben nějak speciálně/přírodně, aby byl ok). Někde jsem se dočetla, že skoro jediná firma, která vyrábí vitamín D3 "správně", je firma Biomin, takže kupuji pouze od této značky a kupuji ho samostatně. DDD vitamínu D3 je 5mcg = 200IU (já užívám denně 400IU vitamínu D3 = 200% DDD).


vitamín A doporučuji užívat POUZE ve formě aguaje (prášek), protože jsem se nesetkala s žádným jiným preparátem, který by obsahoval vitamín A = retinol v přírodní formě (a syntetický nemusí být zdravý). Takže jedině koupit kvalitní prášek aguaje a plnit do kapslí (plním do kapslí 00, přičemž užívám 4 tablety denně). Výpočet: "AGUAJE obsahuje 5x více přírodního vitamínu A než mrkev" - mrkev obsahuje 16 000 IU vit A ve 100g, tzn. že aguaje obsahuje 80 000 IU ve 100g = 800 IU v 1g. 1 IU = 0.3 mcg (=mikrogramů), tzn. 800 IU je 240 mcg. Jedna kapsle má obsah 0,9 gramů, tzn. 240x0,9=216mcg vit A retinolu v jedné kapsli. DDD vit A je 800mcg (zdroj). 800/216=3,7=4 tablety denně (u vitamínu A beru 100% DDD denně, a ne 2x DDD / 200% denně, protože každý den beru také beta karoten, ze kterého si tělo může vyrobit vitamín A, a tudíž dohromady s betakarotenem to může být těch 200% DDD denně).


Betakaroten užívám přírodní ve slunečnicovém oleji (nemám ráda sóju = sójový olej). Takový jsem našla pouze od značky Unios Pharma. Užívám 1 tabletu denně = 6mg Betakarotenu denně. DDD pro betakaroten není přímo určena, ale přepočtem 6 : 1 dostaneme DDD 4,8 mg ß-karotenu, což je ekvivalent DDD 800 mcg vitamínu A (zdroj). "Při předávkování Beta karotenem na rozdíl od vitamínu A nehrozí ani hypervitaminóza A a ani karcinogenní, mutagenní či embryotoxické (poškozující plod) účinky jako u předávkování vitamínem A. Při vysokém příjmu beta karotenu budete mít při nejhorším oranžovou kůži, avšak i tak není vhodné překračovat příliš doporučené dávky." (zdroj) - proto beru přesně DDD vitamínu A ve formě aguaje=retinolu a další DDD vitamínu A ve formě Betakarotenu (protože z toho si tělo přetvoří kolik potřebuje na vitamín A). Pouze Betakaroten (bez aguaje/retinolu) neberu proto, že jsem někde četla (myslím, že to byla ta "vyživující tradice"), že tělo potřebuje dostávat vitamín A i ve formě retinolu a ne pouze Betakaroten.


vitamín E užívám od firmy Solgar (balení je sice dražší, ale stačí brát 1 tabletku týdně, takže vydrží dlouho). Solgar vitamín E totiž jako jediný obsahuje (navíc) "směs tokopherolů". "Vitamin E je vlastně souhrnný název pro skupinu látek označovaných souhrnně jako tokoferoly. Vyskytují se ve čtyřech formách - alfa, beta, gama a delta. Nejúčinnější a tudíž nejvyužívanější je alfa-forma." (zdroj) Všude se prodává pouze alfa forma a Solgar má (jako jediný) ve složení:
Vitamín E (400 iu) (D-alpha tocopherol) 268 mg
Směs Tokopherolů: 25 mg (Gamma, D-Delta, D-beta tokopherol)
Vědci zatím nevědí, k čemu tělo potřebuje beta, delta a gama tokoferol (jestli je ve využití nějaký rozdíl od alfa tokoferolu). Já si myslím, že kdyby v tom nebyl žádný rozdíl, tak by příroda vytvořila pouze alfa tokoferol. A proto kupuju vitamín E v přírodní formě i s těmi ostatními tokoferoly (ty ostatní tam jsou alespoň v malém množství).

U vitamínu E si musíme dát pozor na to, abychom užívali pouze "d-alfa-tokoferol" (přírodní forma vitamínu E) a ne "dl-alfa-tokoferol" (syntetický). DDD vitamínu E je 12mg denně (zdroj). 1 IU = 0.67mg d-alpha-tocopherol (nebo 0.9mg dl-alpha-tocopherol) - zdroj. Což znamená, že např. 1 tableta vitamínu E od Solgaru má 400 IU = 268mg vitamínu E. 268mg děleno 12mg (DDD) = 22 ..1 tabletu od Solgaru bychom mohli užívat 1x za 22 dní. Kdo si chce "dopřát" trochu více vitamínu E, než je DDD, může užívat 1 tabletu týdně (či jednou za 14 dní).

U vitamínu E mám napsanou poznámku: "vit E max 400 UI denně".


Rada na závěr:

U vitaminů rozpustných ve vodě (hlavně vitamin C a vitaminy B-komplexu) není nebezpečí předávkování. Neukládají v našem těle a pokud jich přijmeme nadbytek, pak se vyloučí močí. Můžeme tak brát i větší množství, než opravdu potřebujeme. Vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E K) se mohou delší dobu ukládat v těle a my je tak snadno nevyloučíme z těla. Můžeme se tedy těmito vitaminy předávkovat a může hrozit i otrava vitaminy rozpustnými v tucích. Hypervitaminózy A a D jsou popsány. To znamená, že nejen nedostatek vitaminů, ale i jejich nadbytek může náš organismus poškodit, takže bychom si měli hlídat množství vitaminů, která sníme.
(Zdroj.)