https://www.csfd.cz/film/795088-nadejna-mlada-zena

Tak tento film mě celkem dostal (stejně jako komentáře na csfd a že film většina lidí nebyla schopná ani pochopit - a to nemyslím hlubší význam filmu, ale ani zápletku!). Nejsem feministka ani nějak neřeším hnutí MeToo, ale tento film se mi líbil z prostého základního důvodu (ne kvůli nějakým nálepkám nebo povrchním spolkům). I když je někdo pro/proti feministkám nebo MeToo, tak stejně by normální morální člověk měl ve filmu vidět tu pointu (a nenechat se zaslepit tím, do jaké škatulky ten film podle něho spadá/nespadá). To, o čem film byl, nemá nic společného s nějakými hnutími ani tím, jestli to dané hnutí divák podporuje a nebo je proti němu..

SPOILER:
Nejdřív si rozebereme úvodní slovo na CSFD (ještě jsem se nesetkala s tím, aby obsah filmu byl popsán špatně..):
Cassandra hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě.
- "Její oběti poznamenávají i tak bolestivě?" Takže autor tohoto textu lituje kluky, kteří vidí opilou holku a snaží se jí opít ještě víc (jeden dokonce zdrogovat), aby se s ní mohli vyspat až vytuhne (namísto aby, když už se o ní tedy zajímají, jí třeba odvezli taxíkem k ní domů = pomohli jí, když je očividně v nevýhodné/oslabené situaci). A když jim ta holka nakonec řekne, že je střízlivá a trochu působí na jejich svědomí (které ti kluci stejně nemají), tak jim jako ublížila? Tím, že se nakonec nenechala znásilnit a že jim řekla, že využívat slabosti druhého, je špatné? A že slabost pouze předstírala, takže ten chudák predátor investoval čas zbytečně?
A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy.
- Její kamarádce bylo způsobené trauma (znásilnění), díky čemuž pak spáchala sebevraždu (to přímo ve filmu řečeno nebylo že se zabila - řečeno bylo jen to, že ta její kamarádka z toho znásilnění měla těžké trauma a už je po smrti = podle mě z toho vyplývá, že se s tím nedokázala vyrovnat a spáchala sebevraždu). To, že její nejlepší kamarádka byla znásilněná a spáchala kvůli tomu sebevraždu, způsobilo trauma hlavní hrdince, která na běžný život rezignovala (to je pravda).
Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan. S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky.
- Ryan tu její kamarádku neznásilnil (což hlavní hrdinka ví), a tak se do něj opravdu zamilovala. Teprve pak zjistila, že Ryan u toho znásilnění byl, ale nic neudělal (nijak nezasáhl), pouze se nad tím s pár dalšími kluky "bavil" a koukal se na to, takže se s ním kvůli tomuto rozešla. Jemu se ani nijak nepomstila (pouze se s ním rozešla), "pomstila" se tomu jednomu klukovi, který tu její kamarádku přímo znásilnil.

Jako promiňte, ale ten, kdo psal to úvodní slovo na CSFD, ten film nesledoval pozorně (nebo to přetáčel), protože missnout i hlavní zápletku, to jsem snad na csfd.cz u popisu filmu ještě neviděla. Někteří diváci v komentářích na tom však nejsou o moc líp - jakoby se lidem, kteří jsou zapojeni do nějakého egregoru pro/proti něčemu (např. MeToo), zatměl emocemi mozek, když uvidí nějaký znak spojený s tímto hnutím=egregorem ve filmu, a už pak nejsou schopni soustředit se na sledování děje..


Mně se ten film líbil proto, že v něm je zobrazená společnost přesně taková, jaká je: Lidi se mezi sebou vzájemně zneužívají, aby tak získali energii od slabších a nevinných pro "práci" v otrockém systémovém zaměstnání (která stejně víc škodí než pomáhá), ve kterém tuto energii odevzdávají systému za peníze. Někteří lidé zneuživatele podporují, jiní nad nimi přimhouří oči (protože jich se to přeci netýká) a zneuživatelé si ten čin sami pro sebe nějak omluví "Vždyť byla opilá, může si za to sama, nemá pít!"/"Vždyť jsme byli mladí.". Zajímavé je, že mnohdy frázi "Vždyť byla opilá, může si za to sama, nemá pít!" říká člověk, který ti na párty/v hospodě opakovaně nabídne (skoro jako by se tě snažil opít..), ať si s ním dáš panáka (když svolíš, tak pak nabízí dalšího a dalšího..), a když odmítneš s tím, že nepiješ, tak ten samý člověk tě do pití alkoholu dlouze přemlouvá (téměř nutí), a když zjistí, že fakt nikdy nepiješ a přemlouvání je marné, tak se s tebou naštvaně přestává bavit s tím, že "s tebou není legrace" (nebo něco takového).
Takový člověk ti pak říká "Proč chodíš do hospody/na párty, když nepiješ alkohol?" a také říká "Ta holka si za to mohla sama, protože má znát svojí míru alkoholu a nemá se opíjet až do bezvědomí.". Takže když si shrneme názory takového člověka: Abych mohla jít na párty, musím pít alkohol. Jdu tedy na párty a trochu piju. Takovýto člověk ke mně přijde a pozve mě na panáka, pak dalšího a dalšího.. Když už se mi motá hlava a říkám, že mám dost, tak mě nutí/přemlouvá pít dál. Když dál nepiju a odcházím z párty pouze po pár panácích, tak to samé na mě zkusí příště zas a znovu do té doby, než přijde nějaká slabší chvíle v mém životě (např. budu zrovna čerstvě po rozchodu), kdy se jeho "lehkému nátlaku" z deprese dobrovolně podvolím (a tehdy svůj postupný nátlak přepne do "sexuální roviny" takovým způsobem, aby nepřekročil tu hranici, při které to je ještě dobrovolné..).

Takže lidi, kteří v komentářích říkají "mohla si za to sama, nemá pít", většinou podobný nátlak sami vyvíjejí (a nepřipadá jim na tom nic špatného). Takoví lidé (jak je vidět ve filmu) nemají svědomí a "udělal jsem chybu" apod. začnou říkat až ve chvíli, kdy jim je jasné, že je někdo odhalil. Kdyby totiž měli svědomí a připadalo by jim to špatné, tak by to vůbec nikdy nedělali. A pokud někdy na základě nějakých okolností ano, tak by toho pak litovali a ZNOVU už by to neudělali. Člověk bez svědomí něco přestane dělat jen tehdy, když se bojí, že by ho za to čekal trest (když by třeba více holek začalo hrát za střízliva silně opilou v baru, a pak by tomu klukovi daly třeba pěstí místo sexu, tak pak by to ti kluci přestali dělat - jenže když by to přestali dělat, tak by takové lidi nikdo nerozeznal - že např. v nitru budoucího manžela se ukrývá násilník, který se neprojevuje pouze proto, že nemůže/chybí mu příležitost).

Dále je ve filmu krásně ukázané, že takovýto člověk bez svědomí by (kdyby si myslel, že se na to nepřijde) někoho klidně i zavraždil (a pak se ještě litoval..). Také je tam ukázáno, že "systémoví" lidi se vzájemně podporují a kryjí jen na základě toho, jakou kdo dělá práci pro systém (jak je, ehm, "potřebný"). Je to tam ukázáno tím správným způsobem (i to, jak její nový kluk hlavní hrdinku "miluje", a když se zjistí, že taky patří mezi tyto lidi, tak on ničeho nelituje, nad ničím se nezamýšlí, a pouze přemýšlí, jak si udržet svojí práci..a ta tzv. láska k hlavní hrdince najednou zmizela..). Na to jsem přišla už dávno, že když se klukovi "hodíte" (tzn. máte správný vzhled, věk, práci s trochu nižší výplatou než on .. a kdovíjaké další atributy.. tak vás bude balit a "milovat", pokud se někomu hodíte hodně, tak s vámi bude i celý život - ale je to opravdu láska a nebo vypočítavý obchod? A budete s takovýmto člověkem šťastní, když on uvnitř nemá svědomí?). Tím neříkám, že všichni kluci jsou takoví (stejní), a naopak vím, že existují i ženy, které jsou takto vypočítavé. Přeci jen je ale zlých kluků zatím ještě více + ještě stále je jich hodně (to jen, abyste si nedělali iluze).